Viime vuosien aikana tekniikka on edennyt huimin harppauksin. Emme vielä pari vuosikymmentä sitten osanneet kuvitellakaan, että niin musiikki kuin elokuvat sekä sarjatkin olisivat katsottavissa striimauspalveluista.
Musiikin suhteen jotkut saattoivat aavistella tämän kaltaista, sillä MP3-muodossa olevat kappaleet olivat ilmestyneet vertaisverkkoon hieman aiemmin. Nykyään emme juuri osta cd-levyjä ja luultavasti vain omistautuneimmat elokuva- ja sarjaharrastajat hankkivat fyysisen kappaleen elokuvista tai sarjoista.
Nykyään lähes kaikki on saatavissa digitaalisessa muodossa internetissä. Monet kysyvätkin, että ovatko seuraavaksi vuodossa videopelit. Pilvipelaaminen on mahdollisesti pelaamisen tulevaisuus. Siirtyvätkö pelit siis kokonaan nettiin ja miltä näyttää verkkopelaamisen tulevaisuus tässä muutoksessa?
Monenlaista verkkopelaamista
Verkkopelaamista on luonnollisesti monenlaista. Verkossa on mahdollista pelata niin tietokoneelle tai konsolille asennettuja pelejä, kuin myös selaimessa toimivia pelejä. Verkkopelipalveluilla on myös erilaisia käytäntöjä pelaamisen suhteen. Jotkut pelipalvelut, kuten PlayStation Plus, vaativat rekisteröitymisen palveluun, jotta pelaaminen onnistuu.
Toisaalta ilman pelitiliä pelataan esimerkiksi nettikasinoilla. Nettikasinoiden suhteen pelaajilla riittääkin vaihtoehtoja, sillä niitä on perustettu viime aikoina todella paljon. Mikäli on kiinnostunut nettikasinoista, kannattaa tehdä vertailu eri kasinoiden välillä ja valita oma pelipaikka tarkkaan. Tässä artikkelissa keskitytään kuitenkin perinteisempään verkkopelaamiseen ja sen mahdolliseen tulevaisuuteen.
Mobiilipelaaminen nousussa
Yksi keskeinen muutos pelaamisessa on ollut mobiilipelaamisen nousu. Tähän on helppo löytää pari keskeistä syytä. Ensinnäkin internetyhteydet ovat nopeutuneet ja älypuhelimien prosessointiteho on parantunut. Tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä jokaisella älypuhelimen omistajalla on taskussaan myös pelikone.
Emme ole enää riippuvaisia tietokoneista tai pelikonsoleista. Käytännössä tämä on tuonut pelaamisen myös niiden ulottuville, jotka eivät aiemmin olleet kiinnostuneita hankkimaan pelitietokonetta tai konsolia. Mobiililaitteiden yleistyminen on johtanut siihen, että mobiilipelit ovat muodostuneet erittäin merkittäväksi osaksi pelibisnestä. Samalla se saattaa antaa osviittaa siitä, mihin suunataan pelaaminen on menossa.
Ovatko tulevaisuuden pelit pilvessä?
Viime aikoina on puhuttu pilvipelaamisesta ja sen tulvaisuudennäkymistä. Rankasti yksinkertaistettuna ajatus on seuraava: tulevaisuudessa emme enää pelaa omilla tietokoneilla tai konsoleilla, vaan pelit striimataan käytännössä mille tahansa ruudulle internetin isoilta palvelinkeskuksilta, joissa raskas tietojenkäsittely tapahtuu.
Ohjain kytketään sitten tähän ruutuun. Tätä kehitystä on joskus kutsuttu ”pelien Netflixiksi”, mutta tämä yksinkertaistaa liikaa. Toteutuessaan pilvipelaaminen mahdollistaa uudenlaisien pelien kehittämisen. Pilvipelaamisesta onkin puhuttu seuraavana vallankumouksena. Suunnitelmissa on ollut kehittää pelejä juuri pilvipelaamista varten.
Pelinkehittäjille avautuu pilvipelaamisen kautta isoja mahdollisuuksia. Kyseessä ei ole ainoastaan vanhojen pelien siirtämisestä pilveen, vaan kehitys avaa mahdollisuuden täysin uudenlaisten pelien luomiseen. Keskeinen syy on se, että pilvessä on kapasiteettia enemmän, kuin aiemmilla yksittäisillä laitteilla.
Pilvi tarjoaa esimerkiksi rajattomasti tallennustilaa, mikä puolestaan antaa mahdollisuuden luoda avoimia, aiempaa yksityiskohtaisempia maailmoja, joista löytyy myös ennennäkemätöntä syvyyttä.
Pilvipelaamisen tuoma muutos on iso etenkin kännykkäpelaajalle: aiemmin mobiilipeleissä on jouduttu rajaamaan esimerkiksi näytöllä olevien pelaajien määrä. Tämä johtuu viiveestä, joka syntyy pelikoneen ja laitteen välille. Pilvipelaamisen myötä kyseinen viive katoaa lähes nollaan. Tämä tekniikka lupaa siis hyvää tulevaisuuden verkkopelien kannalta!
Yksi pilvipelaamisen valtti on yhteensopivuus. Tämä tarkoittaa sitä, että erittäin skaalautuvan alustan avulla huippuluokan videopelit toimivat myös laitteilla, jotka eivät ole aivan kärkipäästä. Seikat, jotka aiemmin vaikuttivat pelikokemukseen, kuten prosessointiteho, grafiikat ja muisti, poistuvat pilvialustan myötä.
Tämän lisäksi pilvipelaaminen vapauttaa pelaajat pelitietokoneiden ja pelikonsoleiden fyysisistä rajoituksista: ne ovat melko isoja ja niiden kuljettaminen on hankalaa. Mikäli pelaaja innostuu pelaamaan suosikkipeliään verkossa hieman pienemmällä näytöllä, on pilvipelaaminen esimerkiksi kännykällä mökillä hyvä vaihtoehto. Pilviteknologia myös vapauttaa järjestelmien rajoituksista, sillä Linuxin, iOS:n, Androidin sekä Chrome OS:n avulla on mahdollista pelata pelejä, jotka aiemmin toimivat ainoastaan Windows-laitteilla.
Isot tekijät suuntaavat pilveen, mutta tulevaisuus ei ole selvä
Pilvipelaaminen kiinnostaa teknologiajättejä, sillä pilvipelaamiseen ovat suunnanneet mm. Google, Microsoft, Huawei, Amazon ja Nvidia. Käynnissä on kilpajuoksu ja lienee selvää, että se toimija, joka saa pilvipalvelunsa toimimaan parhaiten, on etulyöntiasemassa, jos/kun pilvipelaaminen lähtee toden teolla yleistymään.
Pilvipelaamisen suhteen on kuitenkin monia kysymysmerkkejä. Yksi keskeisistä on 5G-verkon yleistyminen ja luotettavuus. Pilvipelaaminen vaatii nopeita nettiyhteyksiä toimiakseen sujuvasti, joten se melko on riippuvainen 5G-verkon toiminnasta. Hitaalla, nykivällä ja tökkivällä yhteydellä pelaaminen tuskin houkuttaa verkkopelaajia, joten tämä puoli on ehdottomasti oltava kunnossa, ennen kuin pilvipelaaminen alkaa yleistymään.
Kannattaa myös muistaa, että monet pelaajat pitävät nykyisestä tavasta, eli pelaavat mielellään konsoleillaan ja ostavat fyysisiä pelejä. Pilvipelaamiseen siirtymistä ei siis kannata odottaa ihan heti.
Tästä kertoo myös se, että PlayStation 5 on esimerkki uudesta konsolisukupolvesta, joka on juuri tullut pelaajien saataville.
Ei ole realistista odottaa uusien konsoleiden katoavan aivan nopeasti, etenkin, kun ne tarjoavat pelaajille entistä hienompaa grafiikkaa ja muita herkkuja. Lisäksi on uutisoitu, että Googlen pilvipalvelun, Stadian, tulevaisuus on epävarma. Käyttäjät eivät ole rynnänneet palveluun odotettuun tahtiin ja pelien kääntäminen pilveen ei ole halpaa puuhaa. Tietojen mukaan esimerkiksi Red Dead Redemption 2:n kääntäminen Stadialle maksoi kymmeniä miljoonia dollareita.