Pelien ja pelikonsolien valmistaja Nintendo on erottunut pitkään useimmista muista alalla toimivista yritysjäteistä, sillä se kulkee omia polkujaan jopa sellaisella tavalla, että kuluttajatkaan ovat välillä hämmentyneitä tästä pitkäikäisen japanilaisyrityksen ratkaisuista.
80-90 -luvullla Nintendo hallitsi suvereenisti konsolimarkkinoita, sillä 8-bittinen NES ja 16-bittinen Super Nintendo olivat pitkään edellä muita valmistajia, kuten silloista kilpailijaansa Segaa ja monia muita. Vasta 90-luvun puolessa välissä Sony laittoi kampoihin kunnolla ensimmäisen PlayStation -konsolin ilmestyessä ja sen jälkeen 2000-luvun alussa PlayStation 2 -pelikonsolillaan.
Sonyn PlayStationit ja Microsoftin Xbox -konsolit näyttivät Nintendolle, että pelaajat pitävät tehokkaista pelikonsoleista, jotka toimivat samalla kodin viihdekeskuksina. Pelikonsolien tehot ovat viime vuosina kasvaneet niin paljon, että niitä on jopa käytetty kryptovaluuttojen louhimiseen, joka kertoo myös siitä, että kryptovaluutta sijoittaminen harrastuksena on varmasti noussut myös pelaajien keskuudessa!
GameCuben jälkeen innovaatiolla takaisin pinnalle
Nintendo pyrki vastaamaan pelikonsoleillaan kiristyneeseen kilpailuun ja esimerkiksi hauskan laatikon muotoinen GameCube oli kyllä tehokas konsoli omassa ajassaan, mutta myyntimenestys oli aika vaatimatonta sen kohdalla.
GameCuben jälkeen Nintendo aloitti uuden vaihteen ajattelutavassaan. Samaan aikaan kilpailijoina olivat PlayStation 3 ja Xbox 360, jotka kilpailivat keskenään juurikin tehoissa. Nintendo yllätti ja toi markkinoille tehoiltaan hieman vaatimattoman Nintendo Wiin, mutta joka erottui muista pelikonsoleista ohjaustavaltaan. Wiimote oli langaton kapula, joka toimi liikkeentunnistuksella.
Liikunnalliset pelit alkoivat vallata alaa ja esimerkiksi Nintendon oma Wii Fit sisälsi tasapainolaudan, joka toimi samaan aikaan puntarina ja peliohjaimena. Samalla ihmiset saivat liikuntaa heiluessaan tasapainolaudalla ja vispaamalla Wiimotea.
Wiistä tuli maailmalla käsittämätön myyntimenestys ja ns. perinteisten konsolien pelaajat ylenkatsoivat tätä kaiken kansan konsolia myös sen vuoksi, että konsolin graafiset tehot olivat kilpailjoihinsa nähden aika vaatimattomat. Pelit näyttivät paikoin kuin edellisen sukupolven peleiltä ja siksi moni ei ole halunnut kutsua Wiitä seitsemännen sukupolven konsoliksi, kuten PlayStation 3:sta ja Xbox 360:sta on kutsuttu.
Kaikesta huolimatta Wii kuuluu kuitenkin tähän sukupolveen, sillä se kehittyi eri “osastolla” kuin aiemmin oli totuttu.
Wiin menestystä eivät Sony ja Microsoft ylenkatsoa kuitenkaan yhtään enempää ja näinpä konsoleilla alkoikin ilmestyä “yllättäen” liikkeentunnistusohjaimia sekä niitä hyödyntäviä pelejä. Näin Nintendo näytti taas kerran ja pitkästä aikaa, kuinka innovaatio voi olla tarpeen myös jollain pelaamisen muulla osa-alueella. Tuki Wiille loppui viime vuonna Japanissa, 14 vuoden jälkeen.
Wiin suosion toistaminen ei ole helppoa
Nintendo Wiin menestys oli niin suuri, että yritys ei pystynyt enää vastaamaan siihen seuraavalla konsolillaan. Innovaatioita kuitenkin oli taas luvassa. Verrattain vähän myynyt Wii U -pelikonsoli toi pelaajalle eräänlaisen peliohjaimilla varustetun tabletin. Pelejä pystyi pelaamaan siis suoraan tämän ohjaimen ruudulta tai sitten television kautta.
Wii U:n eräät pelit hyödynsivät myös sellaista ominaisuutta, että ohjaimen avulla hoideltiin sellaisia asioita (kuten aseen valitsemiset) joita ei television ruudulla näkynyt. Mielenkiintoinen idea ei kuitenkaan koskaan toiminut aivan niin hienosti, kuin olisi voinut toivoa.
Wii U:ssa oli kuitenkin monia hyviä asioita, kuten esimerkiksi tuon aikaisten markkinoiden paras sovellus Netflixille. Tätä nykyä tuki sille on valitettavasti loppunut. Wii U antoi myös hiukan osviittaa sille, mitä tulevaisuus toisi mukanaan.
Nintendo Switch oli Nintendon seuraava pelikonsoli, joka jää tehoiltaan taas muiden kilpakonsoleiden taakse, mutta Wii U antoi perinnöksi idean siitä, kuinka pelikonsoli voi olla yhtä aikaa sekä kotikonsoli että kannettava pelikonsoli.
Switch on myynyt maailmalla hyvin ja Nintendo on julkaisemassa konsolista OLED-version. Graafisesti tarkkuus ei kuitenkaan kohene, kuten Nintendon tyyliin kuuluu.
Toki tässä artikkelissa ei ole puhuttu siitä tärkeimmästä syystä, mikä Nintendon pelikonsoleiden suosion yksi suurimmista syistä on. Yksinoikeuspelit, kuten Super Mariot ja Legend of Zelda -pelit.